شنبه ۳۰ دي ۱۳۹۶
فلسفه غیبت امام عصر

کانون وبلاگ نویسان قم به نقل از وبلاگ"دین پژوهان"،

با مراجعه به روایات ائمه اطهار(علیهم‌السلام) روشن می‌شود که یکی از مهم‌ترین علل غیبت امام مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، خواست و اراده الهی است. خداوند عالم بر اساس حکمت و مشیت خود، امر غیبت حضرت را اراده نموده است. با مشاهده روند تاریخی هدایت اقوام گذشته هم معلوم می‌شود که وقایع و رویدادهای شگفت و خارق‌العاده‌ای در مسیر هدایت انسان‌ها رخ‌ داده که همه آن‌ها بر اساس سنت و قوانین الهی حاکم بر هستی بوده است. زندگی طولانی و غیبت امام مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) نیز از چهارچوب این قانون خارج نیست. خداوند با غیبت حجت خود، اهداف و اغراضی را در نظر داشته است که در این نوشتار به دو مورد از آن اشاره می‌شود.

۱. آزمون و امتحان مردم
یکی از حکمت‌های الهی در مسئله غیبت امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) امتحان و آزمایش انسان‌ها -به‌خصوص شیعیان- است. یعنی امتحان و آزمایش گروهی که ایمان محکمی ندارند تا باطن‌شان ظاهر شود و کسانی هم که ایمان در اعماق دل آنان ریشه دوانده، به‌واسطه انتظار و صبر بر سختی‌ها و مشکلات قدرشان معلوم می‌گردد و به درجاتی از ثواب نائل می‌آیند.
جابر جعفی از اصحاب امام باقر(علیه‌السلام) می‌گوید: «به امام باقر(علیه‌السلام) عرض کردم، فَرَج شما چه هنگام خواهد بود؟ حضرت فرمودند: دور است، دور است؛ فرج ما پیش نخواهد آمد تا اینکه غربال شوید، باز غربال شوید ... تا اینکه ناخالصی از بین برود و صافی باقی بماند».[۱] امام صادق(علیه‌السلام) در روایت دیگری می‌فرمایند: «مردم باید خالص و پاک شوند و از هم تمییر داده شد و غربال شوند و مردم بسیاری از غربال خارج شوند».[۲]

در نتیجه مردم در دو مورد آزمایش می‌شوند
۱) چون اصل غیبت بسیار طولانی می‌شود، بیشتر مردم به شک و تردید می‌افتند و برخی در اصل ولادت و بعضی نیز در بقای آن حضرت شک می‌کنند.
۲) شدت‌ها و پیشامدهای ناگوار، باعث می‌شود که حفظ ایمان و استقامت در راه دین، بسیار دشوار گردد و ایمان افراد در مخاطرات سخت واقع شود.
اگر فردی ایمان خود را به امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) حفظ کند و در مشکلات و سختی‌ها استقامت داشته باشد، از این امتحان الهی سربلند بیرون می‌آید.

۲. اتمام حجّت
در اثر غیبت طولانی مدت امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) همه گروه‌ها، افراد، اندیشه‌ها و نظام‌ها، امکان حکومت بر مردم و مدیریت جامعه را پیدا کرده و ضعف و ناتوانی خود را در اداره جامعه و رفع مشکلات و گسترش عدالت نشان می‌دهند. این در حالی است که حکومت و ولایت بر مردم، شایسته اولیای الهی -به‌خصوص دوازده امام معصوم- است و خداوند می‌خواهد بدین ترتیب با مردم اتمام‌ حجت کند و توجّه و خواست آنان را به حکومت معصومان جلب نماید و مردم به این نتیجه برسند که تنها حکومتی که می‌تواند عدالت را به‌صورت کامل به اجرا درآورد حکومت ولی خداوند، امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) است.
امام صادق(علیه‌السلام) در این زمینه می‌فرماید: «ظهور تحقق نمی‌یابد تا اینکه گروهی نماند، مگر اینکه بر مردم حکومت کرده باشد تا کسی نگوید: اگر ما حکومت داشتیم؛ عدالت را (می‌گستراندیم)! آنگاه قائم به‌حق و عدل قیام می‌کند».[۳]

در نتیجه: خداوند عالم بر اساس حکمت و مشیت خود امر غیبت حضرت را اراده نموده است تا به این وسیله مردمان را مورد آزمایش قرار داده و با آنان اتمام حجت نماید.

______________________________
پی‌نوشت
[۱].«رُوِيَ عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ (علیه‌السلام) مَتَى يَكُونُ فَرَجُكُمْ فَقَالَ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ لَا يَكُونُ فَرَجُنَا حَتَّى تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا يَقُولُهَا ثَلَاثاً حَتَّى يُذْهِبَ [اللَّهُ تَعَالَى‏] الْكَدِرَ وَ يُبْقِيَ الصَّفْوَ»، كتاب الغيبه، شیخ طوسی، تصحیح: عباد الله تهرانى، علی احمد ناصح، ناشر: دار المعارف الاسلاميه، چاپ اول، قم، ۱۴۱۱ق‏، ص۳۳۹.
[۲]. «لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَنْ يُمَحَّصُوا وَ يُمَيَّزُوا وَ يُغَرْبَلُوا وَ يَخْرُجُ مِنَ الْغِرْبَالِ خَلْقٌ كَثِير»، الغيبة للنعماني‏، محمد بن ابراهيم‏ نعمانی، مصحح: علی اکبر غفارى، نشر صدوق‏، چاپ اول، تهران‏، ۱۳۹۷ق، ص۲۰۵.‏
[۳]. «مَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى لَا يَبْقَى صِنْفٌ مِنَ النَّاسِ إِلَّا وَ قَدْ وُلُّوا عَلَى النَّاسِ حَتَّى لَا يَقُولَ قَائِلٌ إِنَّا لَوْ وُلِّينَا لَعَدَلْنَا ثُمَّ يَقُومُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ وَ الْعَدْل»، همان، ص۲۷۴.‏

*نام و نام خانوادگي :

پست الکترونيکي :

*مطلب :
۱) نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .
آخرین مطالب