شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶
علی مردی با صفت بزرگواری روح

کانون وبلاگ نویسان قم ،

وقتی بحث از زندگی و آینده می‌شود، اگر از اطرافیانمان بپرسیم در مورد آینده ایده‌آل خود چه فکر می‌کنید؟ دوست دارید آینده حال و روزتان چگونه باشد؟
اولین چیزی که به ذهن آنها می‌اید اینکه یک خانه‌ی خوب، یک ماشین خوب، و یک کار پر درآمد که دغدغه‌ای نداشته باشیم.
با این حال این انسانی که این چیزها را برای خود تصور کرده پس باید زحمت بکشد صبح زود شروع به فعالیت کند، دیر وقت به منزل بیاید، خلاصه اینکه باید خودش را به آب و آتیش بزند تا بتواند به آرزوهایش دسترسی پیدا کند پس انسانهای با این خصوصیات، روح بزرگ دارند و همین روح بزرگ داشتن آنها موجب می‌شود که بدن و اعضا و جوارح خود را به سختی وادارند. بطورکلی انسانهای با روحیه‌های کوچک چون در وجود خود درد ندارند و هدف برای خود قائل نیستند و ایده آل ندارند، تن‌ها را به زحمت نمی‌اندازند.
این روح بزرگ داشتن را می توان در اکثر انسانهای موفق چه در زمینه علمی، تجارت و کسب وکار یا حتی در مورد آینده فعالیتهای سیاسی یک فرد دید که با زحمت و تلاش توانستند به این خواسته درونی دست یابند. معمولا کمتر کسی است که ضرب المثل «زگهواره تا گور دانش بجوی» را نشنیده باشد.
جالب اینجاست این ضرب المثل از ابوریحان بیرونی بوده که از مصادیق بارز انسانهای دارای روح بزرگ و همت بلند می‌باشد، این فرد تلاشگر در عرصه‌ علمی حتی در زمانی که در حالت احتضار بوده یک فقیهی به عیادت او می‌آید او در همان حالت یک سوال فقهی از باب ارث سوال می‌کند. رفیق فقیه او از ابوریحان می‌پرسد! تو در این حالت از من مساله می‌پرسی؟
ابوریحان در پاسخ او می‌گوید: «بدانم و بمیرم بهتر است یا بمیرم و ندانم».
از این جمله افراد هستند که با داشتن روح بزرگ می‌توانند به خواسته‌ها و امیال درونی خود با زحمت و تلاش طاغت‌فرسا دست یابند.
اما دسته‌ی دیگری از افراد هم هستند که دارای «روح بزرگوار» هستند. بزرگواری روح مطلب عالیتری می باشد. شهید مطهری در تفاوت بین بزرگی روح و بزرگواری روح می‌فرماید: «هر بزرگی روح بزرگواری نیست ولی هر بزرگواری روح، بزرگی می‌باشد».
«اینکه انسان در ضمیر و روح و روان خودش غیر از اینگونه بزرگی‌ها -که بازگشتشان به خود پرستی‌های بزرگ است- یک نوع احساس بزرگی دیگری در خود می‌کند که از این نوعها نیست؛ آن را باید گفت انسانیت بزرگ». [1]
در بزرگواری روح، دیگر منیتی یا چیزی برای خود خواستن موجود نیست. بلکه برعکس باید برای رسیدن به این بزرگواری پا روی من خود بگذاریم که اگر پا روی منیت و خودپرستی خود بگذاریم این روح انسان شرافت پیدا می‌کند. زیرا اگر بزرگی روح من موجب گردید که علم من و ثروت من، مقام من زیاد گردد و توسعه یابد من خودم را اسیر اینها کرده‌ام و مغرور به همین‌ها شده ام ولی اگر بزرگواری روح در من ایجاد گردد من علم خود را مقام خود را و ثروت خود را پلی قرار می‌دادم برای انسانیت خودم.
با این تعریف از روحیات مختلف در افراد است که می توان امیرالمومنین علی (علیه السلام) را به عنوان انسانی دارای روح بزرگوارانه دانست. کسی که جسمش در خدمت روحش بوده‌ است. آنجایی که نیاز است در مقابل زنی که که به شکوه و شکایت از علی می‌پردازد، سر در تنور کرده و صورت نزدیک آتش می‌کند.
یا از دادگاهی که فقط قاضی به او می گوید در جای بهتر بنشین، عدالت قاضی را زیر سوال می‌بیند.
آنجایی که می‌بیند جان کسی که دین اسلام مرهون زنده ماندن اوست، برای جان خود ارزشی قائل نبوده و در بستر او می‌خوابد.
حتی آنجایی که می‌بیند سکوت او مایه اتحاد و باقی ماندن اسلام نوپا می‌باشد تحمل مجروحیت و شهادت عزیزترین فرد خود را بجان می‌خرد.
این کسی است که حتی مخالفینش بیش از هفتاد مرتبه گفتند: «اگر علی نبود هر آینه عمر هلاک می‌شد». علی (علیه السلام) بزرگی روح او بقدری است که حتی عبادت او نه فقط برای رسیدن به متامع دنیاست نه بخاطر رفتن به بهشت و نرفتن به جهنم بلکه بزرگواری روح او  بقدری است که عبادتش بخاطر این است که خدا را اهل عبادت یافته است، پس عبادت می‌کند. «إِلَهِي مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ عِقَابِكَ وَ لَا طَمَعاً فِي ثَوَابِكَ وَ لَكِنْ وَجَدْتُكَ أَهْلًا لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُكَ». [2]

در نتیجه این بزرگی و عظمت روح در مقابل کوچکی و کمی می‌باشد. که بزرگواری در روح موجب می‌گردد که انسان یک شرافتی را در خود درک کند که به موجب آن از دنائتها و پستی ها احتراز و دوری بجوید، که حتی رسیدن بمقام علمی و پست و مقام با وجود اینکه با تلاش و زحمت انجام پذیرد ولی اگر سنگ جلوی پای او واقع گردد یک نوع دنائت و پستی می‌باشد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
[1]. آزادی معنوی، شهید مطهری، ص200.
[2]. بحار الأنوار (ط - بيروت)؛ علامه مجلسی، ج‏41، ص14.

منبع : رهروان ولایت
برچسب ها : حضرت علی ع , جوارح ,
*نام و نام خانوادگي :

پست الکترونيکي :

*مطلب :
۱) نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .
آخرین مطالب